Me

can be contacted through sms/whatsapp 019-2382395

Wednesday, July 22, 2009

Received this from an email

sent by DTM friend, Syelleq... macam menarik je.. sesuai ngan gossip terhangat di office buat masa ni..

So, kepada sesiapa yang patut.. renung2kan.. dan selamat beramal..



Ketika kamu melihat seseorang... ..Ingatlah itu sebagai pertemuan suci....

Ketika kamu melihat orang itu...Kamu melihat dirimu sendiri...

Ketika kamu menganggapinya. .Kamu menganggaplah dirimu sendiri..... .


Let us share what Datuk Dr. Fadilah Kamsah used to say:



"Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria , ada datang dengan perasaan "biasa" dan ada datang dengan perasaan serba tak kena "



Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan "biasa" saja, hasilnya adalah "biasa" saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.



Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah... .


" Jadi renungkan lah....

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampa, hasilnya macam kita ' TAK DATANG' kerja .. gile apa?.. baik xyah datang keja mcmtu..

2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya 'KELAM KABUT' . akukah itu???!!

3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN , tapi rupanya kita BUSY BODY. haaah.. yang ni k ju.. DEFINITELY!



4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENGAJAR'AN. sapa agaknya? Ustaz?.. opppsss!

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS , rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS .ustaz jugak ke yang ni?

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA-NGADA . K midah?

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE', adalah lebih baik kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT ?' Saya lah tu.. confirmed! xde yang lain melainkan saya..

8. Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam, selagi hati kita berdengki, jatuhkan reputasi sesama rakan sekerja (report kat bos kawan kita tak bagus dari kita) dan tak amanah (mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarnya patut terima hakikat betapa kita lebih teruk dari dari anggapan kita itu sendiri. yang ni no komen.. sendiri mau ingat!

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA , maka lakukanlah segera...

tapi manusia tetap manusia.. sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik... adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik? Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan ..

kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain. Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat.. kita withdraw kat akhirat nanti...

tapi kalau kita asyik dengki mendengki.. nasib la sebab sudah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..

~ Renungi lah, berapa ramai kawan kita dan berapa ramai lawan kita, nescaya itulah kayu pengukur diri yang sebaiknya.. udah kawan saya 2-3kerat je.. camne?!! itu pun terabai, blh?! oh, tidak!!!

This part is the part that makes me want to share wz uguys..
"Mengkritik tidak bererti menentang, Menyetujui tidak semestinya menyokong, Menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik."

6 comments:

Syima Syaz said...

nak ceria mcm mane kalau dah dalam office penuh dengan umat yang dengki n suke tabur fitnah!

Chic Mont said...

ok klu kte ada atleast 1 org yang ngam ngan kte.. yang lain.. pedulik!

onggila said...

good thoughts..:)

Chic Mont said...

indeed..

zie.. said...

wahh.. peringatan yg bagus utk kita hehe

Chic Mont said...

mg betul.. slama ni ingat kte je yang betul.. kite je yg bnyk keja.. bila bca article ni bru tersedar.. terus insaf.. huhuhu..